Marketing & Communicatie

Marketing & Communicatie

Je nieuwe website en/of webshop is gebouwd en is klaar om jouw bezoekers te verwelkomen. Mooi! Dan is het nu tijd om verder te gaan kijken naar jouw marketing en communicatieplan. Heb je hier hulp of advies bij nodig? Laat het ons dan vooral weten.

We denken graag met je mee hoe je je klanten jouw boodschap, visie, product of dienst zo goed en eenduidig mogelijk overbrengt middels de juiste communicatiewegen. Ook het extra promoten van jouw product, dienst of bedrijf en hoe je jouw marketing zo effectief mogelijk kan inzetten pakken we graag met jou samen aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan adverteren in Google of het inzetten van social media.

Xenomedia geeft je graag de juiste tips en advies om ervoor te zorgen dat jouw communicatieplan en jouw marketingplan op elkaar aansluiten, uitgevoerd kunnen worden en het gewenste resultaat behaald zal worden.

Verschil marketing- en communicatieplan

Bij de promotie van een merk, product of dienst, wordt er vaak een marketing- en communicatieplan gemaakt. Wat is het verschil?

  • In een marketingplan omschrijf je wat je wilt bereiken: je visie, missie, doelen. En ook wié je wilt bereiken: de doelgroepen.
  • In een communicatieplan omschrijf je op welke manier je de doelgroepen gaat bereiken en op welke manier je dit gaat doen.

Het communicatieplan kan je dus zien als de opvolger van je marketingplan. Om deze reden worden beide plannen vaak gebundeld tot één plan.

Digitale marketingcommunicatiemiddelen

  • Digitaal Adverteren: SEA, Affiliates en Display Advertising

Online marketing of Google Advertising lijkt als marketingcommunicatiemiddel op traditioneel adverteren, met als groot verschil dat je conversies snel kunt realiseren en doormeten. Bovendien kun je advertenties personaliseren via big data en marketing automation.

Het goed inrichten van digitale marketingcommunicatie-advertenties wordt gedaan door een online marketeer of een online marketingbureau. Google biedt “Academy for Ads” aan waarmee je gecertificeerd Google Advertising verkoper kunt worden.

1. SEA (Search Engine Advertising): adverteren bij Google of Bing.
2. Affiliate marketing: jouw producten verkopen via andere websites.
3. Display Advertising: adverteren op andere websites.

 

  • SEO / Content Marketing

    SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine Optimalisatie) gaat over gevonden worden in Google. Dit lijkt op de traditionele situatie waarin klanten jouw winkel moeten vinden in een stad. Je wilt dat klanten jouw winkel ontdekken. Bij SEO gaat het dan om jouw online winkel. De content marketeer zorgt dat Google en andere zoekmachines jouw website vinden.

  • Gastblogs

    Door content te creëren op of voor de website van anderen, kun je jouw merk onder de aandacht brengen. Dit is een vorm van online branding en naamsbekendheid. Jouw merk, dienst of product kan bekend worden via social media, zoals Facebook, Twitter, YouTube.

  • Social media 

    Jouw merk kan bekend worden via social media. Social media zijn het totaal van Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Pinterest, LinkedIn, etc. Voor social media marketing heb je eerst mensen nodig die jouw bedrijf willen volgen. Ook moet je content creëren die ‘iets’ met deze mensen doet. Engaging content heet dat.

Bijdragen aan KPI (key performance indicator)

Wat je op social media plaatst, hangt af van wat je te vertellen hebt. Het hangt dus af van jouw marketingcommunicatie-boodschap.  Dat kan een blog zijn, een post van iemand anders, een vlog, een filmpje of een presentatie. De vorm maakt niet uit. Als het maar bijdraagt aan jouw KPI’s.

Organisch en commercieel

Social media kunnen zowel organisch als commercieel worden ingezet. Je kunt posts ‘gewoon’ plaatsen, je kunt post ‘promoten’ of je start een advertentiecampagne voor posts. In de eerste situatie (plaatsen) hoort social meer bij content marketing. In het tweede situatie (promoten of adverteren) bij online marketing.